Uudised

Tallink Takso vaatab gaasikütuste poole

Eesti suurimaid taksofirmasid Tallink Takso on käesoleval aastal asunud jõuliselt ostma gaasiautosid oma taksoparki, eesmärgiga säästa nii kütusekuludelt ja anda saadud rahavõit läbi soodsama taksosõidu lõppkliendile.

Tallinki taksopargis on täna ligi 190 sõidukit. Takso24 kaubamärgi all sõidavad peamiselt Toyota Corollad. Ligi 55-st Corollast on LPG seadmed tänaseks paigaldatud 23-le. Keskmiseks kütusekuluks on linnas kujunenud 8-9 liitrit sajale, mida siis ca poolteist aastat vana 1.6 liitrine bensiinimootoriga Corolla tarbib. Eilse bensiinihinna (1.164) juures on aastaseks kütusekuluks seega 6000 eurot.

Värskelt paigaldatud LPG-seadmega sõiduk võtab 10-11 liitrit sajale, samas on LPG liiter poole soodsam bensiinistn. Eilse LPG-hinna (0.559) juures on aastaseks kütusekuluks 3500 eurot. Sääst on seega 2500 eurot.

Loe pikemalt:

Taksopargis pea 200 masinat

Tallink Takso juhatuse liikme Alger Holzmann sõnul on Tallinki taksopargis täna ligi 190 sõidukit. Sõidukid jagunevad vastavalt teenuse tasemele kaheks – kallimat hinnaklassi teenindab Tallink läbi Tallink Takso kaubamärgi ning seal kasutatakse Toyota Avensiseid ja surugaasil sõitvaid Škoda Octaviad. Soodsam hinnaklass toimib Takso24 kaubamärgi all ning kasutuses on peamiselt Toyota Corolla sõidukid. „Toyotad oleme valinud nende töökindluse ja soodsuse tõttu. Teist sellist hinna ja mugavuse suhtega masinat selles hinnaklassis eriti ei ole,“ viitab Alger Holzmann.

LPG-seadmed pea pooltel masinatel

Ligi 55-st Corollast on LPG seadmed tänaseks paigaldatud 23-le. „Hoiame oma autopargi keskmist vanust kuskil 18 kuu peal, seepärast toimub väljavahetamine samm-haaval. Siht on ikka suurendada gaasiautode osakaalu pargis,“ lubas Alger Holzmann.

LPG-seadmetele hakati mõtlema kui kasutusele võeti automaatkäigukastiga Corollad. „Tahtsime sõidukitele automaatkäigukaste, et juhid ei peaks ennast üleliia väsitama linnaliikluses. Kuigi manuaalkäigukastist loobumisega tekkinud kütusekulu kasv oli marginaalne, hakkas Tallink siiski mõtlema, kuidas saada sõidukipargi kütusekulusid alla. Alger Holzmanni sõnul sõidab keskmine Toyota Corolla neil kuus 5000 kuni 12000 kilomeetrit maha, mõned isegi 14000. „Üldiselt ühe mehe käes olev masin teeb kuus siiski veidi üle 5000 kilomeetri läbisõitu,“ sõnas Alger Holzmann. Seda tehes on keskmiseks kütusekuluks linnas kujunenud 8-9 liitrit sajale, mida siis 1.6 liitrine bensiinimootoriga Corolla tarbib. Eilse bensiinihinna (1.164) juures on aastaseks kütusekuluks seega 6000 eurot. 

Kütusekulu kokkuhoiul otsiti mitmeid alternatiive

Alger Holzmanni sõnul tasub kindlasti sellise kütusekulu juures vaadata ringi, et kuidas näiteks poole võrra kulusid madalamaks saada. „Meie uurisime nii elektriautosid kui ka surugaasisõidukeid,“ viitas Alger Holzmann. Elektriautode puhul ei ole tema sõnul täna sõiduki hind veel konkurentsivõimeline – ilma riigipoolse toeta on masinad kallid ning tagatipuks saadav läbisõit väike. „Aga vaatame, mis tulevik toob,“ loodab Alger Holzmann hinnalangusesse selles vallas. „Surugaasiautode puhul on tugev pooltargument, et tehased ise toodavad juba selliseid masinaid. Nii on garantiitingimused selged ja usaldus masina vastu kõrge,“ kirjeldas Alger Holzmann. Samas on surugaasisõidukite valik veel jätkuvalt väike ning läbisõit CNG-l ei küündi bensiinimootoriga masina läbisõidule.

„Et ühe Toyota Corolla-laadse masina kütusekulu alla saada, siis tehase CNG-masinatest või elektriautodest valikut ei ole – liialt kallid on need. Nii jäi ainsa mõeldava alternatiivina lauale LPG-seadme paigaldamine sõidukitele,“ viitas Alger Holzmann.

Seadmed paigaldab automüüja ise

LPG-seadmeid uurima asudes kohtas Tallink Takso kohe negatiivsuse müüri. Palju oli turul juttu, et seadmed ei ole usaldusväärsed – pidevalt on miski rikkis, vaja on teha kulukaid hooldusi igal aastal ning ükski automüüja väga ei luba oma tehasegarantii ajal seadmeid autole paigaldadagi. „Meie rõõmuks on Amserv oma masinatele aastaid LPG-seadmeid paigaldanud ning tegi seda ka sel korral, tagades sõidukitele tehasegarantii tavapärase liisingperioodi vältel,“ sõnas Alger Holzmann.

Mis seadmete töökindlusesse puutub, siis värskelt turule tulnud 5-generatsiooni Hollandi LPG-seadmed erinevad oma eelkäijatest nagu öö ja päev. „Enam ei ole vaja mingeid erihooldusi, seade töötab märkamatult ja kulud ülalpidamisele praktiliselt ei erinegi bensiinimootoriga autost,“ ei hoia Alger Holzmann kiitust tagasi. „Kui esimestel kilomeetritel võis juhtuda, et mingi mootorijupp vajas ülekohendamist, siis Amserv tegi peenhäälestustööd kiirelt ning sõit jätkus muretult,“ sõnas Alger Holzmann.

Tänaseks on LPG-seadmetega sõidukid sõitnud juba üle aasta ja toonud oluliselt soodsama taksoteenuse Tallinna inimestele. „LPG-seadmega sõiduk võtab 10-11 liitrit sajale, samas on LPG liiter poole soodsam bensiinist,“ sõnas Alger Holzmann. Eilse LPG-hinna (0.559) juures on aastaseks kütusekuluks 3500 eurot. Sääst on seega 2500 eurot.

Gaasiautode osakaalu suurendamine toimub järk-järgult

Kindlasti ei saabu Tallinkis aega, kus kogu masinapark sõidab LPG-ga. „Me ikka vägisi ei taha taksojuhte LPG-ga sõitma panna,“ sõnas Alger Holzmann. Peamine põhjus, miks taksojuhid LPG-ga sõita ei taha, on olukord, kus masinat kasutab mitu juhti. „Siis on juhtidel omavahel keeruline kokku leppida, kui palju kütust viimasest mehest paaki jäi, kuna LPG paagi jäägijälgimine on mõnevõrra keerulisem kui tava-bensiinipaagil,“ viitas Alger Holzmann.

Samas kui sõiduk on pidevalt ühe juhi käes, pole see argument. „Kes seda paagijääki oma eraautol ikka liitritäpsusega jälgib,“ arvas Alger Holzmann.

„Teine suur grupp on lihtsalt mugavusinimesed – nemad ütlevad, et nad on terve elu bensiiniga sõitnud, ega viitsi midagi uut proovida,“ kirjeldas Alger Holzmann. Seda hoolimata võimalikust rahasäästust, mida soodsam LPG-kütus pakub.

Tulevik on alternatiivkütuste päralt

Alger Holzmanni sõnul peaksid alternatiivsete kütuste kasutuselevõtule täna mõtlema need isikud ja firmad, kelle auto keskmine läbisõit kuus on vähemalt 3500 kilomeetrit. „Aga no siin Euroopa Liit ju järjest kirjutab, kuidas lähikümnenditel keelatakse näiteks diiselmootorid üldse ära, seega uut autot soetades võiks kindlasti ka gaasiautode poole vaadata,“ sõnas Alger Holzmann.

Kui LPG-ga sõit toob ca 40% säästu, siis CNG-ga sõitmine toob juba 55% säästu mehe sõnul. „Ja eks see ole ju ka midagi väärt, et gaasiautod on puhtamad – ei tule torudest seda süsihappegaasi ja sudu, mis tavamasinatel. Lõpuks jätab see kõik ju jälje meie linnaõhku, mida hingame,“ viitas Alger Holzmann.

Lõpetuseks – kas ei peaks kartma, et saadud kütusesäästu söövad ära kasvanud hoolduskulud ja pidevalt rikkis oleva masinaga asendamisega seotud kulud? „Ma ütlen veel kord – uued, 5. generatsiooni LPG seadmed on töökindlad. Neid paigaldab Amserv ja teisedki automüüjad, tagades tehasegarantii kestmajäämise. Need hirmud peaks nüüd minevikku jääma. Kes säästa soovib, sellele on see selgelt võimalik,“ sõnas Alger Holzmann.